Förbered kroppen för förlossning, träna i vatten

Att träna regelbundet även under sin graviditet är ett sätt att förbereda kroppen på förlossning och den kanske viktigaste effekten är att du återhämtar dig snabbare. Vattengymnastik för gravida är en skonsam träningsform som passar utmärkt under hela graviditeten.
11 oktober 2016

Träning i vatten är inte bara skonsamt för din kropp utan bidrar även till förbättrad kondition, ökad styrka och bättre rörlighet. Träning är ett bra sätt att slippa värk i både nacke och rygg, foglossning och andra belastningsskador under din graviditet. Har du inte tränat så mycket innan din graviditet behöver du inte köra i gång stenhård under själva graviditeten, utan gå promenader, prova yoga eller boka in dig på vår kurs i vattengymnastik för gravida. Har du tränat några gånger i veckan innan och mår bra av det kan du mycket väl fortsätta med det även under din graviditet men ha vattengymnastiken som ett komplement. Så var inte rädd för att träna men lyssna på kroppens signaler och använd sunt förnuft. Det som är bra för mamman är också bra för barnet.

 

 

”Det bästa jag gjort som gravid.
Sista passet var 2 veckor innan BF :)”

 

 

- Sandra Lewin

 

Fördelen med vattengymnastik
En av alla fördelar med att träna vattengymnastik under din graviditet är att du kan ta i och köra rätt hårt utan att det sliter på leder och ligament. Att gå på en kurs i vattengymnastik för gravida är också socialt. Du träffar deltagare som är i samma situation och ni får möjlighet att dela med er av erfarenheter till gruppen.

I kursen vattengymnastik för gravida på Kristinedals Träningscenter ingår det två pass på land där ni tillsammans med en erfaren yogainstruktör går igenom andning och avslappning. Du kommer få lära dig övningar som ökar din förmåga till avslappning både för dig och barnet i magen. Under de återstående sex passen har ni skonsam träning i vår bassäng tillsammans med en instruktör som visar er lämpliga övningar. En bra vattentemperatur för vattengymnastik är mellan 25-34 grader, i bassängen på Kristinedals Träningscenter är det cirka 27,5 grader vilket är optimalt då kroppstemperaturen inte ska bli för hög när du är gravid. Kristinedals Träningscenters bassäng innehåller saltvatten och endast en liten mängd klor. Är du känslig mot klor bör du därför kunna använda vår bassäng utan större problem. Förutom det så är vi mycket stolta över att kunna erbjuda våra kunder en bassäng med mycket god vattenkvalité.

För dig som blivande mamma kan det vara skönt att få rå om sig själv en stund. Boka in dig på vår nästa kurs som startar 25 oktober.

Läs mer och boka här.