Kristinedal kundundersökning 2018

Stort tack för ert engagemang!

Stort tack till ni drygt 1200 kunder och besökare som tog er tid att delta i den kundundersökning vi genomförde under november 2018! Nu delar vi med oss av resultatet.
7 mars 2019

Stort tack för ert engagemang!

Stort tack till ni drygt 1200 kunder och besökare som tog er tid att delta i den kundundersökning vi genomförde under november 2018! Nu delar vi med oss av resultatet.

 

Vilka var det som svarade?

Under två veckor i november förra året svarade drygt 1200 personer på kundundersökningen, lika många män som kvinnor, via webben eller genom intervjuer på plats här på anläggningen.

De flesta besöker oss några gånger per vecka och allra vanligast är att man tränar i gymmet. 74% angav att de tränat i gymmet senaste året, 50% på gruppträningen och 39% i bassängen. Flest svar (42% av alla svar) fick vi av kunder som är 46-60 år gamla, följt av 30-45-åringar (33% av svaren). Ungefär lika många var över 61 år som under 30 år (13 respektive 12% av svaren).

Vanligaste anledningen till att man börjar träna hos oss är att man bor och/eller arbetar i närheten och därför sett anläggningen, men det är nästan lika vanligt att man kommer hit tack vare en rekommendation från vän, kollega eller familjemedlem. Nästan alla som svarade på undersökningen har varit kund under minst ett år, och 1 av 5 har varit hos oss i mer än 15 år!

 

Hur nöjda är kunderna?

En starkt bidragande anledning till att vi har så många lojala kunder genom åren är såklart att det är många som trivs under vårt tak, och sammantaget så ger ni oss 4,1 av 5 i NKI (Nöjd Kund Index). Hela 86% är generellt nöjda med Kristinedals Träningscenter, och 82% anger att de kan rekommendera oss till andra. Allra nöjdast är ni med våra personliga tränare (4,5), allmän service och bemötande (4,5), och med vår gruppträning (4,3). Minst nöjda är ni med standarden på träningslokaler och simhall (3,8). Kundundersökningen genomfördes under en renoveringsstökig period, men vi kan ändå se att många av er redan då börjat se de förbättringar som kommer av ombyggnationen; nöjdheten med lokalerna i stort är höjd från ett stabilt 3,5 tidigare mätningar 2012-2016 till 3,8 i år.

 

Vad gör ni med resultaten?

Sedan 2012 har vi genomfört stora kundundersökningar vartannat år, och tack vare att vi har så lojala och engagerade kunder får vi varje gång med oss en lång, lång lista på förbättringsförslag och synpunkter! Vi går igenom alla kommentarer och lägger ihop dem med den feedback vi får löpande i vår förslagslåda i receptionen, och detta ligger sedan till grund för ett konstant utvecklingsarbete. Några exempel på förändringar som gjorts tack vare era svar på tidigare kundundersökningar är större stretchyta i gymmet, träningskort utan bindningstid, frysning av kort, ny hemsida, större receptionsutbud av mellanmål – och hela vår stora renovering!

Även denna gång har vi ett gediget underlag att jobba med, och nedan kommer ett försök att besvara några av de vanligaste kommentarerna, frågorna och synpunkterna.

 

”Uppdatera utrustningen i gymmet!”

Vi får mycket kommentarer om gymmet eftersom så många av er besöker gymmet så ofta och bryr er om hur underhållet sköts. Vi har under hösten 2018 och vårvintern 2019 gjort omfattande arbeten i gymmet för att förbättra träningsupplevelsen, bl.a. utökat den funktionella träningsytan och utrustat den med ny rigg, assault bike, skivstänger, gummiband m.m. Vår populära boxsäck har även hittat sin nya plats där.

Vid friviktsavdelningen har vi utökat med ett helt nytt hantelset på 1-10 kg, och bytt ut hantlarna på 10-50 kg till ett nytt set. Styrketräningsmaskinerna längst ner i gymmet är grupperade i öar, så att det blivit luftigare och lättare att hitta bland maskinerna.

Under 2019 kommer vi att se över våra löpband och crosstrainers. Vi har även påbörjat vårt arbete med att byta ut en del av vår maskinpark.

 

”Varför kan man inte köpa kort enbart till simhallen?”

Vi är jätteglada för att vår simhall är så populär, och vi är själva väldigt stolta över den höga vattenkvalitén och det fina läget. Men en av dess bästa egenskaper är också lite grann av en bromskloss: den är inte särskilt stor. Kristinedals Träningscenter är inte en renodlad simhall, och vår bassäng är framför allt till för våra träningskunder och vår kursverksamhet. I viss utsträckning kan vi erbjuda motionssim till externa kunder genom engångsbiljetter och 10-klippkort, men vi har helt enkelt inte kapacitet nog för att sälja motionssim mer än vi gör idag.

 

”Jag skulle vilja kunna köpa ….  i receptionen.”

Vi får in många önskemål om att kunna köpa produkter som vi faktiskt redan har i sortimentet, exempelvis hårsnoddar, tamponger, smörgåsar, kaffe, drickor, hänglås, öronproppar, frukt, handduk, schampo m.m.. Det kommer även in önskemål om att kunna betala med Swish, vilket går alldeles finfint redan.

Helt uppenbart behöver vi förbättra synlighet och skyltning av våra produkter och betalmedel. Delar av det är på plats, med t.ex. smörgåskyl och ny display för bars och drickor, och mer kommer att hända under 2019.

Vi får också mycket önskemål om mat/lunch att äta här eller ta med. För att kunna möta den efterfrågan bättre har vi inlett ett samarbete med foodtrucken Soppa & Sånt (som heter Sushi & Sånt sommartid) som står utanför vår entré måndagar och torsdagar runt lunchtid. Hos dem kan du köpa varm soppa, fräscha poké bowls, färska dumplings m.m.. Självklart går det jättebra att sitta inomhus hos oss att äta, eller utomhus om vädret är skönt.

Sedan länge finns också Foodbox i vårt sortiment, som är populära frysta måltider med enbart naturliga råvaror. All mat tillagas i Sverige, och samtliga maträtter är framtagna enligt Livsmedelsverkets rekommendationer och följer de Nordiska Näringsrekommendationerna.

 

”Det är svårt att hitta era scheman!”

Tidigare låg gruppträningsschemat under Gruppträning på hemsidan, och aktivitetsschemat för simhallen låg under Simhall. Vi förstår att det inte var helt smidigt att klicka sig fram alla gånger, så nu har vi lagt till en egen schemaflik! Kika i menyraden längst upp på hemsidan (oavsett vilken undersida du är inne på), så hittar du Scheman där mellan Utbud och Företagstjänster.

 

”Det är alltid fullbokat på alla H2O-pass, hur tänker ni?”

Våra H2O-pass är mycket riktigt väldigt populära då det är en givande, skonsam och rolig träningsform och många tycker om att träna konceptet. I dagsläget erbjuder vi åtta pass på schemat och vid en första anblick är dessa oftast fullbokade med kölista. När passet däremot ska börja finns det, näst intill alltid, två till tre lediga platser per pass vilket innebär att om du ställer dig på kölistan kommer du att få ett sms/mail senast två timmar innan passet startar vid avbokningar. Då det är standard att det finns ett par lediga platser kvar rekommenderar vid dig att ställa dig på kölistan, ha lite is i magen, och invänta en ordinarie plats. Den kommer att komma. 😊

 

”Jag önskar mig fler yogapass, speciellt på morgonen!”

Vi har idag yogapass på torsdagar kl. 12.00 -13.00, och vi rekommenderar att du också provar SOMA MOVE® och BODYBALANCE®. Många som tycker om yoga som träningsform gillar även dessa träningskoncept, och de finns på lite fler tider under veckans gruppträningsschema.

 

”Jag tränar endast på lunchen men tycker att en hel timmes pass tar för lång tid och har då svårt att hinna med min träning.”

Du vet väl om att vi erbjuder effektiva 30-minuters pass på lunchtid om du känner att du har ett tight schema? På tisdagar, onsdagar och torsdagar har du möjlighet att träna CXWORX®, COREBOLL och SPRINT® och på så sätt både hinna träna, duscha och äta lunch innan du ska vara tillbaka på jobbet.

 

Återigen: stort tack för ert engagemang! Fortsätt att ge oss feedback (och ha samtidigt lite tålamod med att vi jobbar på många fronter samtidigt...).

Tillsammans med er kunder blir vi bättre och bättre!