Kristinedal Vattengymnastik gravida

Vattengymnastik för gravida

Skonsam träning för styrka, kondition och rörlighet

Vattengymnastik för gravida

Vattengymnastik för gravida är en skonsam träningsform som passar utmärkt under hela graviditeten. Att träna i vatten är inte bara skonsamt utan ger dig även förbättrad kondition, ökad styrka samt bättre rörlighet. Att träna överhuvudtaget är ett mycket bra sätt att slippa värk i nacke och rygg, foglossning och andra belastningsskador.

 

Så här säger våra kunder om kursen:

“Jättekul träning! Underbar inspirerande instruktör =)”

“Skönt att man får ta i och blir fysiskt utmattad. Det mår man bra av.”

“Tack! Så positiv ledare! Man blir alltid glad!”

 

Har du inte tränat tidigare gäller det att inte börja köra stenhårt under graviditeten, utan göra något skonsamt som promenader eller just vattengympa. Är du van att träna några gånger i veckan ska du fortsätta med det om du mår bra. Fördelen med vattengympa är att du kan anpassa träningen som du vill och du kan köra relativt hårt utan att det sliter på leder och ligament. Vattengympan har också en social funktion där deltagarna träffas och pratar om sina graviditeter. För dig som blivande mamma kan det vara skönt att få rå om dig själv en stund.

En bra vattentemperatur för vattengymnastik är mellan 25-34 grader. Vi på Kristinedals Träningscenter har en motionsbassäng som har en temperatur på 27,5 grader vilket är optimalt då kroppstemperaturen inte ska bli för hög när du är gravid. Vi har saltvatten i vår bassäng vilket är bra både för dig som simmar, för miljön och för oss som jobbar i simhallen. Varje dag gör vi noggranna tester av bassängvattnet, och vi är stolta över vår goda vattenkvalitet.

Kursen riktar sig till dig som gillar fysisk aktivitet och där motion är en självklarhet i vardagen. Regelbunden träning är ett sätt att förbereda kroppen på förlossning och den kanske viktigaste effekten är att du återhämtar dig snabbare. Så var inte rädd för att träna men lyssna på kroppens signaler och använd sunt förnuft. Det som är bra för mamman är också bra för barnet.

Kursen innehåller även två tillfällen på land där du får lära dig övningar som ökar din förmåga till avslappning och lugn och ro, för dig och för barnet i magen.
 

Kursstarter VT 2018

Tisdag den 9 januari klockan 18.15 (avslappning på land vecka 4 & 8)
Tisdag den 6 mars klockan 18.15 (avslappning på land vecka 12 & 16)

 

Praktisk information

Kursen pågår i 8 veckor med ett kurstillfälle i veckan à 45 min. Två av dessa tillfällen kommer att äga rum på land (måndagar kl 16.30.)

 

Anmälan och frågor

För anmälan och mer information om kursen kontakta oss på kurser@kristinedal.nu

Vid anmälan skriv vilken dag och tid du vill anmäla dig till, samt ditt telefonnummer och dina personuppgifter. Du får en bekräftelse via e-post när vi tagit emot din anmälan.

 

Läs också!

Förbered kroppen för förlossning, träna i vatten.