Kristinedal yoga

Yogakurser

Nu har du chansen att göra något unikt

Tekniker för balans och harmoni i kropp och själ

Våra yogakurser

Ju bättre tillgång du har till dig själv och dina upplevelser, desto bättre kan du handskas med alla dina kommande utmaningar! Genom yoga och mental träning ökar du din acceptans mitt i livets flödande dans.

Yoga innehåller så mycket mer än bara rörelser och stretch. Yogan består av åtta delar som tillsammans ska ge ett liv i harmoni och balans. På våra kurser praktiserar vi alla dessa åtta delar.

Våga testa för att bli mer smidig, balanserad och få ett liv i harmoni!

 

Så här säger våra deltagare om våra kurser:

“Önskar att ni hade flera kurser i veckan med Maria som yogalärare - hon är helt fantastisk!”

“Jag vill gärna fortsätta på nästa kurs. Tycker att Maria är en helt underbar yogi!”  

 

Anmälan och frågor

För anmälan och mer information om kurserna kontakta oss på kurser@kristinedal.nu.

Vid anmälan skriv vilken dag och tid du vill anmäla dig till samt ditt telefonnummer och dina personuppgifter. Du får en bekräftelse via e-post när vi tagit emot din anmälan.

För prisinformation - se vår prislista.


 

Yogans åtta delar

  • Yamas. Respekt för omvärlden – ett sätt att städa runt sig själv och ha goda relationer till omvärlden.

  • Niyamas. Respekt för dig själv och hur du tar hand om dig.

  • Asanas. Yogans rörelser (det vi oftast sammankopplar med yoga).

  • Pranayama. Andningsövningar som länken mellan kroppen, själen och sinnet.

  • Pratyahara. Att vända sinnena från den yttre världen och inåt.

  • Dharana. Intensiv koncentration på en sak.

  • Dhyana. Värderande tankar övergår till närvarande i det som är.

  • Samadhi. Upplysning, vi blir ett med alltet – ett tillstånd av konstant lycka och frid.


 

Mer om yoga

Yoga betyder på sanskrit "förening" - det är ett sätt att förena kropp och själ. När man i västvärlden nämner yoga tänker de flesta på fysisk yoga med olika yogaställningar, andningsövningar och rörelser. Hit hör bland annat hathayoga som är den sort som vi utövar.

Hathayoga kallas ofta för klassisk yoga. Här utför utövaren traditionella yogaställningar och olika andningsövningar. Formen bygger mycket på målmedvetenhet och koncentration, och uppmärksamhet spelar en central roll. Begreppet "Ha" representerar solen och "Tha" representerar månen, och föreningen av de två symboliska motsatserna reflekteras i en hathayogakurs. Syftet med denna form av yoga är att skapa balans mellan kroppens olika energisystem, att rena sin kropp och att styrka den genom yogaövningar, att kontrollera andningen och att träna upp koncentrationen genom meditation. Uppmärksamhet spelar en central roll i all yoga, och den ska vara riktad mot den individuella yogautövaren. För att känna av kroppens signaler och vad som händer i kroppen under yogapasset krävs stor koncentration och målmedvetenhet.

 

Instruktör Maria:

Maria Johnsson 41 år, arbetar idag som samordnare på Frivilligcentralen Oscar samt sedan 10 år som yogalärare i Göteborg.

"Kroppen minns allt och kroppen har sina skäl"

Kroppen har alltid sina skäl att vara avslappnad eller spänd. Både att vara avslappnad och att vara anspänd är naturliga tillstånd, som vi pendlar mellan, och en gåva när man har förmåga att röra sig mellan polerna. Att stanna kvar och låsa sig i något utav tillstånden kan både vara smärtsamt och kännas dränerande. Med mjuka enkla yoga, avslappning och andningsövningar får kroppen möjlighet att släppa spänningar den inte längre behöver hålla. I djupavspänning får kroppen och hjärnan hjälp att slappna av och komma till ro.

Hälsningar Maria Johnsson